Thursday, November 29, 2007

Over Engelen, Goden en Helden: Kent er iemand dit boek

Ik ben wat aan het rondkijken wat de nadruk in dit boek is.



Ik had het zien liggen in de Standaard boekhandel en ga er de volgende keer eens wat meer in bladeren, het lijkt mij wel interessant om een basis aan mijn dochter te geven, het lijkt mij een redelijk neutraal boek maar ik zou toch wat meer zekerheid daarover willen, en ook of de manier waarop religie aangekaart word open laat of het waarheid is of niet.
Het zou spijtig zijn moest het een boek zijn van het type "alle religies hebben een gemeenschappelijke oorsprong en daarom is religie uiteindelijk wel juist, oh ja en god bestaat" ;-)

Update (15/01/2008): Ik heb dit boek deze weekend nog eens bekeken in de Standaard boekhandel en toch besloten het voorlopig niet te kopen. Het lijkt inderdaad een boek dat ervan uitgaat dat de lezer een geloof heeft, dat geloof gewoon universeel is, en dat religies presenteert door enkel de "mooie" delen ervan te tonen (ik heb enkel de eerste paragrafen gelezen).

Ik ben natuurlijk geen voorstander van direct aan kinderen het verhaal van Lot of Abraham te vertellen (of de hel, of het doden van ongeboren baby's ...) maar de confirmerende taal over de waarheid van die mythen vind ik voor mij niet passend. Voor mensen die niet het gevaar hebben dat hun kinderen geïndoctrineerd kunnen/zullen worden kan dit een fijn boek zijn om de (mooie) delen van verschillende religies te tonen, bij mij zal dat (voor 1 religie) wel getoond worden door mijn vrouw/haar familie, en valt mij de taak om te tonen dat andere religies dat ook hebben (hier zou het boek kunnen helpen) maar ook dat er niet zo mooie kantjes zijn en dat niet geloven ook mooi en zingevend kan zijn (en hierin faalt het boek volledig)
Indien er een hoofdstuk over niet geloven in stond had ik het gekocht.

No comments: