Friday, April 11, 2008

De definitie van atheïsme

Atheïst worden: Een pijnlijke verlossing

Geleidelijk aan raakte IKON- directeur Wim Koole (78) zijn God kwijt. "Ik ben verlost van God, maar het was een pijnlijke verlossing. Atheïsme betekent: zonder God. Het is dus ook een verlies."

Ik ben nooit door geloof geïnfecteerd geweest dus ik weet niet of het eerder als een grieperige ziekte is waar je je constant niet goed van voelt en als het voorbij is ben je blij ervanaf te zijn of is het meer als als een verslaving zoals roken, tijdens de verslaving is het goed, euforisch zelfs op sommige momenten en als je stopt ervaar je een verlies en je zal altijd wat aangetrokken blijven tot het roken.

Wat het ook is, deze man lijkt mij (nog) geen atheïst te zijn:
Formeel ben ik atheïst, in die zin dat ik niet meer in een persoonlijke God geloof, die mij ziet en naar mij luistert. Maar ik maak van het atheïsme geen nieuw geloof, zoals, met alle respect, Klaas Hendrikse doet.

Als je nog steeds gelooft in een niet persoonlijke god dan ben je een deist, geen atheist.
Voor alle duidelijkheid een atheïst heeft geen geloof in god, atheïsme betekent: zonder geloof in god (niet zonder god)

No comments: