Friday, February 15, 2008

SMS Scam!

Zo, gisteren kreeg ik ineens een bedankje van mijn vrouw voor een "geheime valentijn" SMS, maar ik had niets gestuurd!
(we hebben het niet zo op die specifieke dag maar ik had toch iets anders al gedaan voor deze SMS)

Bij nader onderzoek bleek dat ze een SMS berichtje gekregen had van een "geheime valentijn" en om het bericht te bekijken moest ze enkel een SMS sturen met een code naar een nummer, op het einde van dat bericht stond geheel terloops.

... ( 2 E )

En ze heeft die SMS met code gestuurd en daarna een web link gekregen naar een onnozel JPG file van een beertje met een rood hart.
Nu, we hebben nog geen rekening gekregen maar ik ben vrijwel zeker dat we daar 2 euro kwijt gespeeld zijn aan een achterbaks truc.
Het gaat mij (ons) niet om die 2 euro maar het feit dat die SMS waarschijnlijk bij duizenden andere mensen terecht gekomen is en er zeker heel wat voor die bedrieglijke praktijk gevallen zijn waaronder zeker heel wat kinderen maakt mij echt kwaad en ik vind het erg dat er geld, zelfs al is het maar 2 euro, van mij naar zulke bedriegers gaat.

Ik ga kijken of ik de site en de nummer nog kan vinden om eens te zien of er geen gezamenlijke acties tegen gestart werden.

Nu dat ik eraan denk, een tijdje geleden had mijn vrouw zich ingeschreven voor sms dienst waardoor ze regelmatig (dagelijks) een bijbelvers of religieuze text kreeg tot ik haar attent maakte dat dat ook 2 euro per bericht was en dus op het einde van de maand makkelijk 20 à 30 euro kon worden, het zou mij niet verbazen dat die de lijst van telefoonnummers (of misschien enkel de afvalligen uit wraak) doorverkocht heeft ... (maar dat is puur speculatie natuurlijk)


No comments: